уторак, 12. април 2022.

ПЛАВА ЗВЕЗДА, БР. 2, АПРИЛ 2022 ☆

 

У новом броју Плаве звезде измеђуо сталог прочитајте:

МИКИНИ ДАНИ

Наставак приче о Мики Антићу књижевника Немање Ротара






                                                                                      Министар спорта Вања Удовичић - 

                                                                                 Спорт нас учи дисциплини






СВИ УСПЕСИ НАШИХ СПОРТИСТА, на страни 5


 - више на страни бр. 6








НАСТАВНИК БИОЛОГИЈЕ ЗОРАН МИЛОВАНОВИЋ - ПУБЕРТЕТ И ПОЛНО САЗРЕВАЊЕ






ЉУБАВ = ХЕМИЈА!
А ГДЕ СУ ТУ ХОРМОНИ? Марија Милошевић, наставница хемије о процесима који доводе до заљубљивања - НАЧИСТО ДА ОДЛЕПИШ!
😀



ОСМАЦИ - ЗА ВАС ПРЕДСТАВЉАМО ТРИ СРЕДЊЕ ШКОЛЕ ГДЕ СЕ МОЖЕТЕ  УПОЗНАТИ СА ВАШИМ ПОТЕНЦИЈАЛНИМ ЗАНИМАЊИМА! - СТР. 15






МАРТ - МЕСЕЦ МАТЕРЊЕГ ЈЕЗИКА! И МИКИЋИ ИЗАБРАЛИ НАЈЛЕПШУ РЕЧ! 




РЕЗУЛТАТЕ СА ОПШТИНСКИХ И ОКРУЖНИХ ТАКМИЧЕЊА ПОГЛЕДАЈТЕ НА СТРАНИ БР. 12

И још много занимљивих тема вас чека у наредним страницама нашег блога, зато листајте, овај... скролујте! 😊



Плава звезда, април, 2022. ☆                                                                                      страна 2 

РЕЧ ДИРЕКТОРКЕ ШКОЛЕ 

Драги ученици,

Иза нас је трећи клисификациони период на коме је урађен пресек вашег успеха у овом кварталу и на основу тога, али и на основу досадашњих резултата са општинских и окружних такмичења, са поносом могу истаћи да с правом носимо епитет „школа шампиона“. Резултати са одржаних такмичења до сада, показују да сте ви на њима освајали прва, друга и трећа места, што је изузетан успех и вас и ваших наставника, а на велико задовољство мене као директорке школе. Желим да тако наставите и даље, да и на наредном нивоу такмичења освајате једнако добре резултате, а искрено вам честитам на досадашњим резултатима.

Иза нас је и пробни завршни испит који су полагали ученици осмих разрада. Резултати пробних испита показују да су осмаци на златној средини, и да су из већине предмета, гледано укупно, освојили 10,5 бодова.

Драги осмаци, пробни испит управо служи томе да бисте проверили своје знање и искористили наредна два и по месеца да научите све оно што сте пропустили и заборавили. Верујем у вас и знам да ћете дати све од себе да завршни испит урадите најбоље што можете, како бисте из основне школе изашли као прави шампиони и уписали жељене средње школе. Искористите припремну наставу и радите вредно и предано.

Ближи нам се васкршњи распуст, па ћу искористити прилику да вама, вашим родитељима, својим колегама и свима запосленима у школи, честитам Васкрс и пожелим сву срећу, добро здравље  и благостање.

Будите вредни, радни и одговорни, јер само тако ће свако од вас дохватити своју „плаву звезду“.

                                                                            Драгана Крстић, директорка школе

Плава звезда, април, 2022. ☆                                                                                      страна 3


МИКИНИ ДАНИ

Због епидемиолошких мера ни ове године нисмо могли обележити Дан школе на начин како смо то чинили пре вируса корона, а који се прославља 14. марта на дан рођења нашег великог песника, сликара и уметника Мирослава Мике Антића; међутим, ученици су зајено са својим наставницима снимили кратак филм у част сећања на Мику Антића, и на тај начин обележили Дан школе. Филм можете погледати на сајту школе: www.osmantic.edu.rs

У оквиру Микиних дана на нашем блогу прочитајте наставак текста о Мики, књижевника Немање Ротера, сестрића Мирослава Антића. 

Антићев поетски успон од маховине ка звездама

     

...  Антић је стигао и да слика. Поготово је био активан пред смрт. Чинио је то са страшћу која је била апсолутно без остатка. Снажним покретима, наносио је велике количине боје на платна. Kао да је желео да свом силином утисне меланхоличне осећаје, али и одагна болове који су га мучили. Празнио је своје преостале вулкане маште и страсти. Kада се погледају последње слике које је начинио песник, делује као да их је стварао неко у поној снази уметничког замаха, а никако тешко болестан човек. Његова узаврела крв гонила га је на непрестан рад, док су му се у свести сударали Азија и Балкан са панонским блатом и епски говор је нађачавао јаук. Тешки, златни сунцокрети у сумрак, повијају своје крупне главе ка земљи, очекују починак. То су ауторове последње слике, његови последњи заноси.

Сунцокрети

    Антића је смрт затекла 24. јуна 1986. године, једног тихог предвечерја, у његовом дому у улици Михала Бабинке. Човек који је три пута варао и саму смрт (Мика је преживео три клиничке смрти), ипак  је морао трајно да ишчезне са ове планете. То сигурно није било обично упокојење, а неки тврде да то напросто није могуће и стално се позивају на песникове стихове у којима је јасно рекао да не уме да умре већ „још увек шашав лети и живи“.

      Антић је песник необјашњивог и неразговетног. Он следи Јејтса који каже: „Оно што се може објаснити није појезија“. Зато тражи од живота само нестварно, недоживљено и још неокрњено како би га улепшао, преобликовао и поделио са свима који су ради да се вину само педаљ изнад тла свакодневице. Његов готово нестваран песнички шапат, прожет несагледивом енергијом метафизичког заноса, мисао напрегнута између невидљиве, оностране сфере тајних загонетки постојања и овостраног дионизијски разбукталог војвођанског бекријања, шармантни поетски језик и уверљивост спеваног, красе песников стил, неодољив по својој продорности, заводљив по својој једноставности. Филозофски настројен, равничарски разбарушен и распеван, ослобођен реског цинизма и мрачне меланхолије, али не без талога горчине и језгра напетости у себи наспрам стварности, друштвеног окружења, наспрам људске осредњости и баналности.


 

Киша
Антић је био опседнут звездама. Сметала му је тескоба овоземаљског живота и непрестано је подизао поглед ка небу, посматрајући летове птица. И вечност му је била кратка за тај доживљ лепоте. На једном месту каже: „Издалека, звезде се чују као васиона. Издалека, птице се чују као јато. Издалека, људи се чују као човечанство. Није довољно само чути. Треба се сетити учима. Треба имати смисла за бесконачност близине. Kо нема такво ухо - нема слуха. Kо нема слуха - нисам сигуран да је живео.“

Тако је овај панонски занесењак покушавао да сажме бескрајне метафизичке просторе, да се игра животом и вечношћу. Настојао је да декомпонује све што се, од маховине до звезда, привиђа маштовитом детињем оку. Преобликовао је читаве светове и оперважио их златним прахом детињства. У сагласју са сопственим сензибилитетот проналазио је у свему обрисе слободе, без које није умео да пева, али ни живи. Био је убеђен да је први, испред своје цењене генерације, осетио сав занос лепоте али и цинизам испразног света и да је од тога начинио непоновљив патент улепшавања невидљивог и проживљавања недосањаног. Са оваквим искуством постојања и додиривања граничних подручја између сна, маште и стварности, настао је бесмртно дело за децу и „велику децу“ „Плави чуперак“. Јединствен и непоновљив песнички замах, последњи бревијар сентименталног васпитања.


Kњига „Савршенство ватре“ представља својеврстан поетски роман, исписан на звезданом пергаменту. Обузима нас чудесан осећај самоће и несигурности након ишчитавања овог тестаментарног поетског дела. Исписана философија људске ломности и рањивости, разбија се о нас попут великог космичког огледала знања. Песник непрестано промишља о својој егзистенцијалној  сврси, телесној варљивости и несавршености. Ватра и перфекција њене појавности, указују се лирском субјекту на оголелом пропланку битисања као мера довршености свих ствари, бића и мисли. Она се непрестано обнавља и уништава кроз особене метаморфозе бесконачног трајања. Антићева поезија је химна ватри, вечности и животу као нечем божанственом и тривијалном у исто време.

Сваки циклус овог поетског романа носи у себи сплет питања и мноштво метафизичких загонетки. Дрво и маховиха обављају своје вековне послове  разлагања и мрвљења времена. Разбијају чауру човекове спокојности и учмале безбрижности обешене над понором оностраног. Песник не подноси мистерију, тајновитост насртљиве маховине, он је љушти са себе као окраћалу нежност.

Седми циклус носи у себи снажан Антићев бунт према целокупној цивилизацији. Он је сматра несавршеном и уништивом, јер само привидно почива на непатвореним истинама. Притиснуто бесмислицама као што су расе, политика, родољубље, наше човечанство се песнику чини далеким, туђим. У његовој основи је ломна и нестална индивидуа, али надасве пуна себе, „ошамућена својим паковањем, целофаном, који се пресијавао као да је дах свемира“.

 

Плава звезда, април, 2022. ☆                                                               страна 4

МИНИСТАР СПОРТА И ОМЛАДИНЕ ВАЊА УДОВИЧИЋ У ПОСЕТИ НАШОЈ ШКОЛИ

СПОРТ  НАС УЧИ ДИСЦИПЛИНИ

Министар Вања Удовичић 6. марта посетио је нашу школу и том приликом поклонио школи нову опрему у виду голова, кошаркашких табли и лопти. Удовичић је искористио прилику да поразговара са ученицима, а спортски репортер нашег листа Мирослав Дурковић урадио је кратак интервју са министром Удовичићем. 

На питање да ли се ученици довољно баве спортом министар Удовичић је истакао да генерално свако од нас мало времена посвећује рекреацији и бављењу спортом. 
Свако од нас треба и мора више да се бави спортом и да својим примером пошаље поруку својим вршњацима, будућим генерацијама, па и старијима, да треба више да се бавимо спортом и да је спорт нешто што нас покреће, али је и предуслов за добро здравље. 


Спорт је вештина која нас учи првенствено дисциплини, васпитању, фер-плеју, и правичним стварима. Сматрам да је свако ко је био у систему спорта, научио да побеђује, научио је да губи, да савладава емоције и да их каналише на прави начин, па  такво искуство може да користи у свакодневном животу;
истако је Удовичић на питање - Да ли бављење спортом младе учи дисциплини; додавши да је свако ко се бавио спортом научен правим животним вредностима. 

На питање шта би поручио ученицима наше школе, Удовичић је рекао - Никада не одустајте од својих циљева, сањајте велике снове, учите и тежите ка томе да будете добри ђаци, а првенствено и изнад свега добри људи. 
Министар је истакао да нико боље од ученика и омладине не може презентовати своју школу и свој град. Кроз спортске активности тежите ка остварењу великих циљева, јер спорт је дисциплина која не спутава друге успехе, па очекујем да поред тога што ће из ове школе изаћи врхунски спортисти, једнако буду успешни и признати хемичари, математичари, историчари и други научници; рекао је минисар Удовичић. 

Плава звезда, април, 2022. ☆                                                                                      страна 5

Припремили: Мирослав Дурковић и Драган Јовановић, наставник физичког васпитања

СПОРТСКИ УСПЕСИ НАШИХ УЧЕНИКА

Државно школско првенство у пливању за ученике и ученице основних и средњих школа одржано је у Крагујевцу, 28. фебруара и 1. марта 2022. године. На такмичењу је наступило укупно 20 основаца и 20 средњошколаца из Општине Панчево.

 Ученици су наступали y 8 узрасних категорија и 4 различите дисциплине. Најбоље резултате су имале ученице у дисциплини прсно освојивши једну златну и две бронзане медаље.

Нашу школу су представљали ученици: 

Андреа Ратковић, 4-2  - дисциплина делфин

Нина Чича, 6-3 - дисциплина прсно

Дуња Стоев, 8-3 -  дисциплина краул

Александар Радевски, 4-2 - дисциплина прсно

Милија Станојевић, 7-3 -  дисциплина делфин.

 


Нина Чича освојила је бронзану медаљу на Републичком првенству у Крагујевцу.



 Филип Вујиновић је првак Србије у каратеу. 











Филип Вујиновић је освојио и две златне медаље на банатском првенству у каратеу. 








Филип је ученик 4 разреда и понос свог одљења и учитељице Биљане Рајић.


ОПШТИНСКОГ ПРВЕНСТВА У ОДБОЈЦИ ЗА ОСНОВНЕ ШКОЛЕ – ДЕВОЈЧИЦЕ

Победник А групе – Основна школа „Жарко Зрењанин“, Банатско Ново Село, а победник Б групе – Основна школа „Мирослав Антић Мика“, Панчево.

За екипу Основне школе „Мирослав Антић Мика“ играле су девојчице: 

Миа Васојевић, 8-3

Катарина Бошковић, 8-3

Анђела Маргитин, 8-3

Сара Ракић, 8-3

Милица Чучковић, 8-3

Анђела Батин, 7-4

Тамара Обрадовић,7-4

 Бојана Бићанин, 7-2

Ирена Јовановић, 6-3 

Ива Станковић, 6-3      

Екипу је водио Драган Јовановић, наставник физичког васпитања.

Плава звезда, април, 2022. ☆                                                                                      страна 6
Припремила: Мирјана Младеновић, наставник ликовне културе

МАЛИ ПИЈЕР


У нашој школи је 23. 3. 2022. године, одржано Општинско такмичење за најбољу дечју карикатуру Мали Пјер.  

Ученици наше школе су освојили следећа места:

У категорији од 1. до 4. разреда:

1. место: Ена Гојак, 1-2, Лука Кукучка, 2-3

2. место: Кирил Дојчиновски, 3-4 и Ива Трнић 1-4,

3. место: Хелена Самарџић, 3-2; Јована Пејоски, 3-2 и Петар Стефанов, 4-1





















У категорији од 5. до 8. разреда:

1.место:Јана Ећимовић, 7-1; Лазар Антонијев, 5-3 и Михајло Милорадовић;5-2

3. место: Данило Вељковић, 6-3



 












Плава звезда, април, 2022. ☆                                                                                страна 7

Припремили: ученици биолошке секције и Зоран Миловановић, наставник биологије

РАЗВОЈ И ПУБЕРТЕТ

Пубертет, реч која је веома присутна код ученика од 5. до 8. разреда, али и њихових родитеља. Шта је заправо пубертет и зашто је толико значајан? Реч води порекло од латинске речи  pubertas што значи зрелост, полно сазревање. Представља период живота између детињства и младости. У овом периоду долази до образовања других, секундарних полних карактеристика.


Да бисмо боље разумели пубертет, вратимо се корак-два уназад.

Како би се створио нови живот, код организама који се полно размножавају, међу којима је и човек, мора доћи до оплођења. Оплођење је спајање мушке полне ћелије, при чему настаје оплођена јајна ћелија, која се зове зигот. Да би до оплођења дошло, јединке морају бити полно зреле.

Када дође до сексуалног односа између мушкарца и жене, када је јајна ћелија зрела и спремна за оплођење, тај период се зове овулација. Сперматозоиди који уплове у женско тело, пливају и траже јајну ћелију. Први који дође до ње, спаја се са њом и тако настаје оплођена јајна ћелија – зигот. У том тренутку је одређен пол детета.

Питате се како? То је питање које је вековима мучило човечанство.

У телу свих организама, који се размножавју полно, постоје два основне групе ћелија, телесне и полне. У телесним ћелијама налази се диплоидан број хромозома и код човека износи 46. У полним ћелијама налази се хаплоидан број хромозома, и износи 23 хромозома.

У телесним ћелијама је то 44 аутозомална хромозома, који носе гене за одређивање телесних особина, један пар полних хромозома који су означени са Х и Y носе особине девојчице – 44АХХ, док особине дечака носи – 44АХY.


Сперматозоиди могу носити 22АХ или 22АY. Пол детета ће зависити искључиво од тога који ће сперматозоид први стићи до јајне ћелије, што ће рећи да пол детета искључиво зависи од мушкарца.

Хормони су главни гласници пубертета. Они су одговорни за промене на телу. Излучују их жлезде чија су деловања међусобно повезана. У питању су хипоталамус, хипофиза и полне жлезде.

Секундарне полне карактеристике се образују у пубертету.

Промене код девојчица у пубертету:

полне жлезде и органи расту и сазревају 


- јавља се маљавост женског типа

- развијање груди

- долази до појаве менструације

- кукови се шире, постају шири од рамена

- све то прати и психичко сазревање


 Промене код дечака у пубертету:

- полне жлезде и органи расту и сазревају

- јавља се маљавост мушког типа

- рамена се шире

-адамова јабучица постаје израженија

- глас се мења – сазрева (мутира)

                                                                              - све то прати и психичко сазревање

 Код деце у пубертету долази до значајних промена на телу. Врло је важно да дете зна шта му се дешава и да те промене нису страшне, већ потпуно природне. У овом узрасту су девојчице посебно осетљиве. Промене се дешавају под утицајем хормона естрогена, прогестерона код жена и тестостерона код мушкараца. Женске хормоне луче јајници, а мушке тестиси. Хормони су хемијски активне материје које имају улогу хемијских преносилаца информација у организму.






Заљубљивање је мало ствар биологије, мало хемија. Како то изгледа, показаће хемија. 😍

  

              

Плава звезда, април, 2022. ☆                                                                                      страна 8
Припремили: ученици хемијске секције и  Марија Милошевић, наставница хемије 

IMA LI TU NEKE HEMIJE?

LJUBAV, SREĆA, HEMIJA – UPOZNAJTE SVOJE „SREĆNE HEMIKALIJE“


Krajičkom oka spazili ste svoju simpatiju. Odjednom srce brže lupa, dlanovi se znoje, otežano i ubzano dišete...Šta vam se to dešava??? 

Neka ozbiljna bolest?!?      

Da. Zovemo je ZALJUBLJENOST.

Oduvek se govorilo da ljubav dolazi iz srca. Međutim, nauka je utvrdila da ljubav i zaljubljenost dolaze pravo iz mozga. Sva ona slatka osećanja tzv. „leptirići u stomaku“  nastaju radom određenih delova mozga i lučenjem supstanci koje nazivamo HORMONI.


Kada smo zaljubljeni, u našim telima se oslobađa feniletilamin koji na nervni sistem deluje kao droga – uzbuđeni smo i hiperaktivni.  Feniletilamin se još naziva i molekul ljubavi.

Feniletilamin podstiče lučenje dopamina u tzv. „centrima zadovoljstva“. Dopamin - hormon zadovoljstva  čini da se lepo osećamo, a norepinefrin stimuliše lučenje adrenalina koji navodi naše srce da ubrzano lupa.    

Bez dopamina i adrelina nema uzlupanog srca i znojenja dlanova. Zaljubljeni se osećaju srećno i puni energije - kao da „lebde u vazduhu“.

                                                

 
        

        Feniletilamin                    Dopamin                                   Adrenalin   

*AdrenalinKoktel ove tri hemikalije daje efekat  zaljubljenosti.

Dopamin utiče na lučenje hormona oksitocina – supstance nežnosti. Oksitocin nas čini spokojnijim, smirenijim  i bolećivijim za osećanja drugih.

Oksitocin - formula

 A SAD LJUBAV !!!

A kada zaljubljenost počne da bledi, nova grupa supstanci  stupa u akciju. Tu je endorfin - supstanca uživanja. Endorfin je supstanca zadužena za osećaj prijateljstva, topline, ljubavi i poverenja. Uzrokuje ljubav i privrženost. Tada nastupa prava ljubav, tada smo srećniji i opušteniji.

Kada vidimo voljenu osobu, dok razmišljamo o njoj, ne luči se više u najvećoj meri  feniletilamin kao što je bilo tokom faze zaljubljenosti, već endorfini koji dovode do osećanja smirenosti, smanjenja strepnje, topline, pouzdanosti i spokojstva. Endorfii nije tako uzbudjujući i  stresan kao feniletilamin, već dovodi do stabilnijih odnosa i jače povezanosti.

SREĆA, SREĆA, RADOST !!!

Serotonin je neurotransmiter koji se najčešće naziva - hormonom sreće. Kada ste dobro raspoloženi, sigurno vam je njegova doza visoka, kada ste depresivni i bezvoljni , verovatno je niska.

A kada volite – tada ste srećni. Kada vam je nivo serotonina veći, lakše ćete prihvatiti loše situacije i nositi se sa njima, umesto da očajavate.                    

Serotonin
                   


Плава звезда, април, 2022. ☆                                                                                      страна 9
Припремила: Зорана Лепедат, наставник српског језика

МАРТ - МЕСЕЦ МАТЕРЊЕГ ЈЕЗИКА

Дан матерњег језика обележава се сваке године 21. фебруара широм света. Овај дан је успостављен 1999. године од стране УНЕСКО-а, а на предлог Бангладеша у знак сећања на студенте који су убијени 21.фебруара 1952. у Дакију, источни Пакистан ( данашњи Бангладеш). Студенти су протествовали јер њихов језик није проглашен за званични.

Има за циљ указивање на језичку разноликост, неговање љубави према матерњем језику и подизање свести о значају матерњег језика и вишејезичности.

У свету се говори преко 6000 различитих језика, али лингвисти предвиђају да би до краја 21.века могла нестати половина. Чувањем матерњег језика од изумирања заправо чувамо културу и традицију свог народа, али и развијамо сопствену способност комуникације и мишљења.

Република Србија је 2006. године ратификовала Европску повељу о регионалним и мањинским језицима. На основу ове Повеље, мањинским језицима у Србији не прети опасност од изумирања, као што је то случај у неким другим деловима Европе и света.


Друштво за српски језик и књижевност Републике Србије решило је да по узору на обележавања Дана матерњег језика месец март прогласи месецом српског језика. Том приликом је Друштво покренуло игру „Изабери најлепшу реч“. Инспирисани том акцијом, ученици и наставници наше школе су одабрали најлепше речи српског језика, али и других језика који се уче у нашој школи. Критеријуми за одабир речи су били значење и звучање речи.


У Србији живи више од тридесет етничких заједница, које говоре различитим језицима. Мањински језици користе се у образовању, медијима, пред судовима, у администрацији, у економском, друштвеном и културном животу.

У предговору „Српског рјечника“ из 1818. године, о значају језика Вук Стефановић Караџић написао је следеће:

      „Језик је хранитељ народа. Докле год живи језик, докле га љубимо и поштујемо, њим говоримо и пишемо, прочишћавамо, дотле живи и народ, може се међу собом разумијевати и умно саједињавати, не прелива се у други, не пропада.“

Најлепше изабране речи ученика наше школе: 

BELLISSIMO (прелеп) - ученици који уче италијански језик са наставницом Иваном изабрали су ову реч као најлепшу на италијанском језику.

Sunny (сунчан) - лепо звучи и волимо сунчане дане

Music (музика) - реч има мелодију, волим музику. - Ученици 4. разреда са наставницом енгласког језика, Марјаном Радивојев су изабрали ове речи као најлепше. 

Љубав је победила у шестом разреду, реч су ученици изабрали са наставником српског језика  Браниславом.         

Петаци су са наставником Драгомиром изабрали речи БЛИСТАВИЛО и СРЕЋА као њима најлепше речи, које лепо звуче и имају много значења. 

Агиазма - света водица; Авва- духовни отац; Житије - опис живота неког светитеља - ученици су на веронауци са наставницом Снежаном изабрали три најлепше речи на црквенословенском језику. 


Ученици су на часу енглеског са наставницом Славенком као најлепшу реч изабрали реч благо


Плава звезда, април, 2022. ☆                                                                                 страна 10

Припремила: учитељица Мирјана Давидовић

КАД УЛАЗИМО У СВЕТ КЊИГЕ, УЛАЗИМО У НЕВЕРОВАТНУ АВАНТУРУ

Пошто су научили сва слова, наши ђаци прваци су посетили школску библиотеку. После обиласка и кратке приче о томе шта се све у библиотеци ради и може пронаћи, ђаци прваци су добили своје чланске карте и одабрали прве књиге.

Ученици I-1
                                                             Ученици I-2
Ученици I-3
                                                             Ученици I-4







Порука из библиотеке

Скуп слова на папиру има невероватно велику моћ; може те одвести у прошлост или будућност, упознати те са фиктивним и стварним личностима и помоћи ти да лакше упознаш себе и свет који те окружује. Са развојем технологије, књиге су нам доступне и у електронском облику, мада прави књигољупци тврде да нема ничег попут мириса књиге и осећаја папира под прстима. Било да их читаш у класичном облику или са екрана неког паметног читача, добро је читати. Читање не само да је пријатно већ је и корисно. Читање подстиче машту, концентрацију и боље памћење, а уз то помаже ти да развијеш критичко мишљење. Настави да уживаш у читању јер одавно је познато Књига је човеков најбољи пријатељ.                                                                              

Поздрав из школске библиотеке.


Препоручује наставник српског језика Бранислав Анђелковић

РЕЦЕНЗИЈА KЊИГЕ ПЕТРА ТЕKСЛОВА ДЕТИЊСТВО СЛАВНИХ ЉУДИ


Шта је заједничко Иви Андрићу, Роналду и Лејди Гаги? Погодио си, наравно – сви су они славне личности!

Хајде признај…признај слободно: И ти желиш  да постанеш славан? Или бар познат? Ништа лакше! Данас, у ери интернета и друштвених мрежа, изгледа да не морамо бити посебно надарени, способни или упорни... Довољно је да будемо – оригинални. У идеји, теми, наступу или – у глупости. 

Само, није то оно што заиста желимо, зар не? Знамо ми да“слава” таквих ликова (и фрикова) не траје вечно. Можда само док их се њихови обожаваоци не засите, или док не открију неки нови тренд, неке нову, још жешће лудорију, неког новог још “оригиналнијег” чудака.

Па како онда победити заборав? Kако зарадити вечност?


Kоји  је “рецепт” за ону праву, непролазну славу? Kако се то постаје Моцарт? Шекспир? Наполеон?  Сви су они тако различити! 

Али, ако нема рецепта, можда би помогло да ухватимо неку њихову заједничку особину, црту у карактеру? Можда неку особеност која се испољава још у детињству. Радозналост је сигурно једна од њих! Хајде онда, будимо радознали и завиримо у свет славних кад су били мали!

У књизи Петре Текслове, “Детињство славних људи” наићи ћеш на двадесет пет прича  из детињства заиста славних особа. Двадесет пет занимљивих анегдота из живота  чувених владара, научника, уметника, проналазача… Сви ће те они позвати у свет својих раних јада и нада, показати чега су волели да се играју и шта их је све занимало …Али неће ти се одмах  одати! Ти ћеш, помоћу наговештаја и “хинтова” (како ваша генерација воли да се изрази) поћи у авантуру и, као у игри ћоравих баки, покушати да “напипаш” о којој се славној личности говори. Заједно са члановима своје породице, крени “у лов”! Тражи, читај и тестирај своје знање о познатима!

   А ако и не успеш, нема везе! Kад отвориш преклопљени део стране, сазнаћеш о коме је реч! Свакако ћеш уживати у игри (и лепим илустрацијама!) чак и ако ниси у  узрасту оних којима се књига наводно препоручује  (деци, 7-10 година). Уверићеш се, на крају, да знање и забава могу под руку, без обзира којој генерацији припадаш.

Првачићи причају причу... 

 учитељица Eма Коцић

Зимски дан 

Хладно јутро. Мирко је узео санке и изашао на улицу. Видео је баку Миру. Бака је носила тешку торбу. Враћала се из продавнице. Мирко је дошао, узео је торбу, ставио на санке и помогао баки. Она се обрадовала. Стигли су код баке. Бака је Мирку дала чоколаду. - Анастасија Митровић I-1

Зимско јутро 

Једно јутро сам устала, погледала кроз прозор и видела снег. Јако сам се обрадовала. Замолила сам тату да сестру и мене изведе да се грудвамо. Док смо се грудвале, виделе смо баку која носи тешку торбу. Узеле смо торбу, ставиле на санке и одвезле до бакине куће. Сви смо били срећни јер смо помогли. - Елена Младеновић, Вања Милић  I-1


Дете није само дете, дете је мало, али разумно биће које поред разума користи и емоције. То показују литерарни радови наших даровитих ђака. У овом броју представљамо вам рад на тему рата, ученице Емилије Чогурић, 7-3 рареда. 

И деца знају шта је рат

       Рат представља сукоб измђу држава, узрокован незадовољством, жељом за што већом територијом и моћи. Међутим, у рату страдају и криви и недужни. Када војна сила напада не бира жртве, а највише страдају деца, млада и невина бића која не познају појама рата и ратовања.
     Деца су мали хероји који су много храбрији од одраслих људи. Храбрији од сваког војника, генерала и официра јер не знају унапред страхоте ратовања. Ако им поменете љубав или срећу лако ће их препознати или дати пример, али ако им поменете рат, питаће вас шта је то, а онда ће се на њиховим, до тада безбрижним лицима, појавити туга и страх. Могу само да пишем и учим о ратним дешавањима и замишљам ужас и страхоте ратних дешавања. Нажалост, много деце је то искусило. Деца, невина и мала бића, нису свесна опасности у којој су се нашла. И данас се у свету дешавају ратни сукоби у којима, опет, страдају деца. Како неки војник пре него што притисне обарач, себи не постави питање - За шта је то дете криво? Тужно је што данас дете зна шта су бомбе, како је када изгубиш родитеље или кућу и зна како је живети у беди и сиромаштву. Да ли је то исто дете вредно нечије похлепе, жеље за новцем или је начинило неки злочин? Да ли би оно, које ником, баш никада ништа нажао није учинило, требало бити стрпљиво? Не! Трпела су и трпе грозне муке, била малтретирана, изгладњавана, затварана у логоре, а потом и убијана. Због чега? Разлог и оправдање не постоје. То је само несхватљива жеља појединаца за неком назовимо моћи
         Деца су у рату недужна, о чему сведоче бројне песме, дневници и мемоари који додатно наглашавају њихову невиност и представљају опомену данашњем човечанству! 
Плава звезда, април, 2022. ☆                                                                            страна 11

Припремила вероучитељица Снежана Здравковић

У сусрет Васкрсу

Празник над празницима, светло и славно васкрсење Господа нашег Исуса Христа, сваке године доноси радост људима широм света. Васкрс је најрадоснији и највећи хришћански празник, који говори о значају хришћанске религије, јер представља Христову победу над смрћу. Христос је својим чудотворним  васкрсењем показао да постоји вечни живот, потврдио је победу живота, љубави, мира и радости. Васкрсу најрадоснијем хришћанском „празнику над празницима“ претходи пост који је света црква богомудро установила на корист свих људи. Ово је период када на посебан начин изражавамо захвалност Богу за велику искупитељску жртву на Крсту, коју је принео за нас сам Син Божији, Господ наш Исус Христос. Пост је за православног хришћанина једно од средстава која му помажу у изграђивању спасења и духовног узрастања.  У последњој Великој недељи (Страсна седмица) у нашим храмовима обележавају се: 

ЛАЗАРЕВА СУБОТА- ВРБИЦА

У суботу је Исус Христос са ученицима дошао у Витанију, где је умро његов пријатељ Лазар,

Мартин и Маријин брат. Када је дошао до Лазареве гробнице Христос је подигао руке к небу и из свег срца се помолио Оцу и повикао: „Лазаре изађи напоље!“ И чудо се догодило, Лазар је устао и изашао на светлост дана. На овај дан се у нашим храмовима  током вечерње службе уносе гранчице тек процветале врбе и освештавају.  Младе врбове гранчице се односе кућама и стављају поред иконе и кандила.Овај празник је искључиво празник деце. Деци се стављају звончићи око врата и венчићи  од врбе на глави деца се радују, трче по порти и учествују у литији око храма.

ЦВЕТИ- УЛАЗАК ГОСПОДА ИСУСА ХРИСТА У ЈЕРУСАЛИМ

Христос на магарцу улази у Јерусалим. Тамо га дочекује силан свет, а највише је било деце која су чистим срцем препознала Спаситеља. Поздрављали су га машући палмовим гранчицама и узвикивајући: „ Благословен да је цар који долази у уме Господње Осана сину Давидову!“

 ВЕЛИКИ ЧЕТВРТАК- ТАЈНА ВЕЧЕРА

Христос окупља своје ученике последњи пут, на Тајној вечери , говори им да ће га један од њих издати  Али им и изриче нову заповест, заповест љубави „..Ако волите један другог, сви ће познати да сте моји ученици“. Онда узима хлеб, ломи га и говори: „ Ово је моје тело које се за вас даје“ Пруживши чашу вина  казује: „Ово је крв моја, која се за вас пролива. Христос је тада установио велику тајну- Свето Причешће. На Велики четвртак  у нашим храмовима се служи Литургија  Светог Василија Великог.

 

ВЕЛИКИ ПЕТАК

На Велики петак празнујемо спомен на Христово страдање. Богочовек Христос, је без кривице осуђен и са венцем од трња распет на крсту, на брду Голгота, ради спасења света. Најсмернија жртва љубави.. прикован за крст молио је, не за себе већ за људе: „Оче, опрости им, јер не знају шта раде“. На Велики петак у цркви се поклањамо и целивамо Плаштаницу (платно на коме је приказано полагање Христово у гроб).

 

ВЕЛИКА СУБОТА

На Велику суботу Христос је разрушио врата пакла и душе праведне  увео у рајска насеља. Појава Благодатног, нествореног огња у цркви Васкрсења Христовог у Јерусалиму, једно је од највећих хришћанских чуда, које се догађа сваке године, на Велику суботу (Благодатни огањ је нематријални пламен који се на Велику суботу чудесно појављује на Светом Гробу . Појава овог огња представља видљиву пројаву Духа Светога и потврду васкрсења Христовог).

ВАСКРС

Васкрс је највећи хришћански празник. Тог дана је Господ Исус Христос Васкрсао из мртвих, победио смрт и свим људима на земљи даровао живот вечни. О томе сведоче жене мироносице, које дошавши на  гроб Господњи, не затекоше Њега већ Ангела који им рече да је Христос васкрсао и да ову радосну вест разгласе свима. За Васкрс  су везани лепи обичаји, један од њих је и фарбање и украшавање јаја. Она  симболизују обнављање природе и живота. Прво јаје које се офарба је црвене боје  и назива се чуваркућа, оно је у нашем дому до следећег Васкрса.Црвена боја је симбол радости и Васкрсења. На Васкрс звоне сва црквена звона, на православним храмовима, објављујући свима сверадосну вест Васкрсења Христовог. А верни народ се међусобно поздравља речима: „Христос Васкрсе!“ и „Ваистину Васкрсе!“.

ПРЕМА ОДЛУЦИ ПРВОГ ВАСЕЉЕНСКОГ САБОРА У НИКЕЈИ, 325.ГОДИНЕ, ВАСКРС СЕ ОБЕЛЕЖАВА СВАКЕ ГОДИНЕ, ПОСЛЕ ПРОЛЕЋНЕ  РАВНОДНЕВНИЦЕ, ПОСЛЕ ПУНОГ МЕСЕЦА. ВАСКРС МОЖЕ НАЈРАНИЈЕ ПАСТИ 4.АПРИЛА, А НАЈКАСНИЈЕ 8. МАЈА.

Плава звезда, април, 2022. ☆                                                                             страна 12


МИ ИМАМО ЧИМЕ ДА СЕ ПОХВАЛИМО...

РЕЗУЛТАТИ ДОСАДАШЊИХ ТАКМИЧЕЊА

































Плава звезда, април, 2022. ☆                                                                              страна 13
Разговор водиле: Катарина Папић и Теодора Ђоровић

ГИТАРА ЈЕ ОНО ЧИМЕ ЖЕЛИМ ДА СЕ БАВИМ ЦЕЛОГ ЖИВОТА

Николај Огризовић, ученик 8-4 разреда, освојио је друго место на Међународном музичком такмичењу изводећи композиције Bourree in E minor bwv 996 Јохана Себастијана Баха, Etudo no. 4, op 60 Матеа Каркасиа и Tango Франциска Тарега, на гитари. Николај каже да нема музички узор, али веома воли и цени Франциска Тарегу, који је био и извођач и композитор. Што се планова за будућност тиче, Николај прво жели да упише средњу школу, а по завршетку и академију. Музиком и свирањем планира да се бави целог живота. У разговору са репотеркама Плаве звезде одговорио је на нека од њихових питања.

 Када си почео да свираш гитару?

По поласку у трећи разред основне школе почео сам да свирам гитару и од тада, ево већ шест година свирам и не планирам да престајем.

 Зашто баш гитара?

Од малена ме је некако највише привлачила гитара, што због музике коју слушам, што због тога што ми се гитара допада као инструмент, једноставно осећао сам потребу да пробам и ево, исплатило се.

  

Како се осећаш док свираш?

Тешко је то описати, рекао бих да је то немогуће дочарати речима. Ван овога света сам кад свирам, то је нека друга димензија. Свирање ме испуњава и надахњује. Једноставно, осећај је прелеп.


 Колико ти значи освојено друго место на Међународном такмичењу?

Значи ми много, првенствено то што сам дошао до тог нивоа такмичења, а нарочито због тога што ми је то био први пут да се такмичим и нисам могао да верујем када сам чуо да сам баш ја освојио друго место. Надам се да ће такмичења бити још, а овај пласман сматрам добром улазницом за даља такмичења.

 

Плава звезда, април, 2022. ☆                                                                      страна 14

МАЛЦИ КРЕАТИВЦИ - У БОРАВКУ НАСТАЈУ ПРАВА МАЛА РЕМЕК ДЕЛА 

У боравку под будним оком учитељица Живанке и Милице ученици уче, раде домаћи задатке, али и стварају мала књижевна и ликовна дела. Слика говоре више од речи. Заједно са својим учитељицама малишани редовно оките школски хол својим ликовним радовима и на најлепши начин украсе централни део школе. 



8. март

Св. Трифун - Дан виноградара и Дан заљубљених

8. март

Св. Трифун

Стиже нам пролеће

У сусрет Васкрсу

Лена Радосављевић



Плава звезда, април, 2022. ☆                                                                              страна 15
ЗА БУДУЋЕ СРЕДЊОШКОЛЦЕ... 
Да бисмо нашим осмацима помогли да што лакше и боље одаберу средњу школу и пронађу своје будуће занимање у овом броју Плаве звезде представљамо три средње школе. 

ВАШ ИЗБОР - ПАМЕТАН ИЗБОР 

СРЕДЊА ПОЉОПРИВРЕДНА ШКОЛА "ЈОСИФ ПАНЧИЋ"


Све битне и корисне информације о школи и смеровима сазнаћете из видеа који можете погледати, а укратко ћемо вам представити и нови смер који можете ове године уписати у пољоприведној школи. 

Четворогодишњи образовни профили 

1. Пољопривредни техничар

2. Техничар пољопривредне технике 


3. Ветеринарски техничар

4. Техничар хортикултуре - ове године овај смер се неће уписивати. Биће доступан следеће школске године. 

 Трогодишњи образовни профили

1.Руковалац-механичар пољопривредне технике

2. Цвећар-вртлар

3. Пољопривредни произвођач

Нови смер: 

ТЕХНИЧАР ЗА БИОТЕХНИКУ И ПРИМЕНУ АГРОИНФОРМАЦИОНИХ ТЕХНОЛОГИЈА


Ученици се на овом смеру обучавају за примену ИТ  у пољопривреди. Примена обухвата рад у свим областима пољопривреде. Обучавају се за рад са дроновима, што представља савремен начин праћења стања на пољопривредним површинама. 
Такође, обука се врши и на сваременим пољопривредним машинама које имају навигацију, што доводи до прецизности у производњи. 
Школовање на овом смеру траје 4 године и по завршетку ученици добијају звање техничар за биотехнику и примени агроинформационих технологија. 


СРЕДЊА ТЕХНИЧКА ШКОЛА "23. МАЈ"

Представљамо вам смерове Средње техничке школе "23. мај". Погледајте промо филм и упознајте се детаљније са школом. 











Трогодишњи смерови














ЕКОНОМСКО-ТРГОВИНСКА ШКОЛА "ПАЈА МАРГАНОВИЋ"

Представљамо вам смерове Економско-трговинске школе...
Четворогодишњи смерови: 
Економски техничар 
Економски техничар може да се запосли у предузећима, банкама, осигуравајућим друштвима, инвестиционим фондовима, јавним предузећима.

У оквиру овог образовног профила, наставним планом и програмом, предвиђени су предмети којима се стичу знања и вештине из свих економских области. Овај профил оспособљава ученике за књиговодствене и рачуноводствене послове, посве финансија, маркетинга , менаџмента и слично.

Од другог разреда ученици обављају блок наставу у привредним друштвима. Циљ блок наставе је провера стечених знања о рачуноводственим пословима и економском пословање у пракси, на основу које се повезује теорија и пракса.

Кроз разне општеобразовне предмете ученици стичу и проширују постојећа општа знања и културу. Активна употреба рачунара у настави, омогућује ученицима да на будућем радном месту брзо и ефикасно обављају послове.

Осим могућности за брзим запослењем, након завршеног овог образовног профила, ученици стичу и добро предзнање за наставак школовања и упис на основним академским студијама и струковним студијама различитих факултета.

Правно-пословни техничар 

Ово занимање је комбинација комуникације са људима и обраде докумената. Правно- пословни техничари су канцеларијски службеници који раде послове из области права и администрације. Обично се запошљавају у стручним службама органа управе и локалне самоуправе, адвокатским канцеларијама, код јавних бележника и сличним делатностима.

У току школовања, ученици стичу знања и вештине за секретарско пословање, матичну евиденцију, послове кореспонденције, послове правног промета и правне поступке.

Након завршетка школовања за овај образовни профил, ученици стичу добру основу за упис на правни факултет, али и за друге тзв. друштвене факултете, пошто се стичу и знања из различитих општеобразовних премета.


Туристичко-хотелијерски техничар
Туристичко- хотелијерски техничар је занимање које је намењено ученицима који воле да путују, који су комуникативни, креативни и воле стране језике.

По завршетку школовања, туристичко- хотелијерски техничар обавља послове у туристичким агенцијама и смештајним објектима (хотелима). Такође, после школовања на овом образовном профилу стекли су добра знања за даљње школовање на туристичким, хотелијерским, филолошким и другим факултетима.


У току школовања, туристичко- хотелијерски техничари стичу знања и вештине за организацију и продају туристичких аранжмана, продају и посредовање у продаји угоститељских и туристичких услуга, организују боравка и путовања туриста на многим дестинацијама, организују туристичке водиче. Приликом путовања у иностранство, посредују у прибављању путних исправа и виза потребних за прелазак границе и боравак у иностранству. Организују и израђују агенду извођења скупова и манифестација. Учествују у раду и организацији хотелских служби.

Стручним предметима ученици стичу применљива знања која имају прилику да увежбавају и реализују на практичној настави у специјализованом и добро опремљеном кабинету за Агенцијско и хотелијерско пословање (виртуелни хотел и виртуелна туристичка агенција) као и у објектима туристичке привреде (туристичким агенцијама, хотелима, хостелима). Сарадњом са туристичким агенцијама и хотелима омогућавамо ученицима да своја знања употпуне квалитетним практичним радом у стварном пословном окружењу код послодавца који у својим објектима запошљавају наше ученике након завршеног школовања.



Трогодишњи смерови: 
О трогодишњим, као и четворогодишњим смеровима и наставном плану и програму више можете сазнати на сајту школе: http://www.ekosko.edu.rs/#home
1. Кувар 
2. Посластичар
3. Конобар 
4. Трговац

Плава звезда, април, 2022. ☆                                                                              страна 16

Идејом и иницијативом Драгане Јовановић, наставнице немачког језика, покрећемо

АЛУМНИ

И ОНИ СУ БИЛИ ЂАЦИ МИКИНЕ ШКОЛЕ... 
Представљамо вам неке од бивших ђака наше школе који су данас млади, успешни људи, као пример свим садашњим и будућим ђацима. У сваком наредном броју представићемо неколико бивших ученика наше школе, данас младих и веома успешних људи. 

Зовем се Алекса Јовановић, рођен сам 25. фебруара 1994. године. Живим у Панчеву. Похађао ОШ “Мирослав Мика Антић” од 2000. године. На мене је највише утицао карате, који сам тренирао после школских часова, док је за време школске наставе од свих особа највећи утицај на мене имала моја учитељица Аница, која нас није само учила предвиђено градиво већ је позитивно утицала на јачање мог самопоуздања. Најрадије се сећам припрема за учествовање у свечаним активностима поводом обележавања Светог Саве, где сам заједно са својим друштвом свирао на синтисајзеру. Дружење током припрема за овај догађај и сам наступ не могу да заборавим. Садашњим ученицима бих поручио да учествују у што више ваннаставних активности, да се баве барем једним спортом и да имају стрпљења за другове када се не слажу са њима. По занимању сам дипломирани правник, тренутно адвокатски приправник.

Зовем се Тамара Томовић, рођена сам 9. октобра 1997. Живим у Панчеву. Похађала сам ОШ

,,Мирослав Антић Мика’’ од 2004. до 2012. Док сам похађала основну школу, на мене су највећи утицај имали моји родитељи и мој брат близанац са којим сам ишла заједно у разред, са којим сам заједно учила и самим тим смо највише утицали једно на друго. Као и учитељица коју често спомињемо, која је уз нас била и када смо отишли од ње. Постоји много лепих и занимљивих догађаја, којих се радо сећам из школе, али један од њих, који често препричавам, је био код учитељице Анице. Задала нам је контролни задатак и рекла је да пре свега добро прочитамо све, па онда да га урадимо. Наравно сви смо почели да радимо, пре него што смо прочитали иако су задаци били веома чудни нико није обраћао пажњу, чак нам је било занимљиво. На крају нико није урадио како треба, јер је на дну папира писало да се заправо ништа од тога не ради. Од тада и у средњој школи и на факултету сам увек прво све читала, па затим радила. То је била једна добра и занимљива лекција. Садашњим и бившим ученицима бих поручила да се труд увек исплати, да не одустају и да гурају ка ономе што желе, као и да чувају пријатељства која су стекли у школи. По занимању сам васпитач и радим у својој струци. То је посао у којем уживам и свима желим да раде оно што воле.


Ја сам Бошко Бореновић, рођен сам 13. августа 1992. у Панчеву, а у ОШ „Мирослав Антић Мика“ сам ишао од 1999 - 2007. године. На мене је највише утицала моја учитељица Ангелина Давидовић, а након ње разредни старешина Илија. Најрадије се сећам екскурзија које су се организовале. Врло радо бих вратио време због њих. Поручујем вам да сањајте велике снове и трудите се за њих. Одувек сам се бавио спортом и сматрам да је веома битно бавити се нечим. Досада је најгори непријатељ. Ја сам у џудо репрезентацији Србије, а запослен сам као ватрогасац у ватрогасној служби у Београду. Неки од успеха, које бих поменуо су 2015. златна медаља- Балканско првенство у Софији и златна медаља- Државно првенство у Београду. После тога су се низала такмичења и успеси. 2016: Бронзана медаља- Европски Куп у Сарајеву; 2017: 5.место- Европски Куп у Улстеру; Сребрна медаља- Светски Куп у Београду; Сребрна медаља - Европски Куп у Сарајеву; Златна медаља- Државно првенство у Вршцу; 7.место -Универзијада у Таипеи; Сребрна медаља- Балканско првенство у Скопљу; 2018: Златна медаља- Европски Куп у Београду; Златна медаља- Европски Куп у Дубровнику; Сребрна медаља- Државно првенство у Београду; 2019: Бронзана медаља- Светски Куп у Риму; Златна медаља - Европски Куп у Братислави; Златна медаља- Државно првенство у Београду; 5. место- Светски Куп у Клужу; 2020 - Бронзана медаља- Светски куп у Софији; 5.место- Светски Куп у Оберварту и последња златна медаља 2021. на Државном првенству у Београду.











ИМПРЕСУМ:

Новинарска секција ОШ "Мирослав Антић Мика"
Чланови: Катарина Папић, Теодора Ђоровић, Ива Марковић, Мирослав Дурковић, Хелена Коњевић, Наталија Николчић , Елена Бижић, Тамара Хајл, Огњен Мирча, Ђорђе Илић, Никола Митић, Тамара Обрадовић, Лазар Стојковић, Огњен Гверо
Руководилац секцији и уредник блога "Плава звезда": Драгомир Бурнаћ, наставник српског језика и књижевности 





 


Нема коментара:

Постави коментар